Privilege, och varför jag har problem med detta ord

Privilegium är ett ord som jag har sett mycket ofta flytande omkring vissa internetsidor. Det kommer från engelska ”privilege” vilket betyder något som ”fördel”, men med syftet på att du inte har arbetat för att skaffa den – du har haft tur och fått det oavsett vad du har gjort. Det är mycket använt i vissa feministiska kretsar för att jämställa folk – idén är att mycket etniska grupper som historiskt sett har haft mer tur är privilegierade för att de föddes under bra omständigheter. Och faktiskt finns det något som tur i livet – jag föddes i Nederländerna, och det fanns inget krig eller fattigdom där jag växte upp – inte heller när vi flyttade till Kanada och sen när vi återvände till vår hemland.

Men vi ska nu titta närmare på det. Vad är principen bakom ordet och varför är det att folk använder det i feministisk sammanhang? Syftet är att folk vill påpeka att rika, blanka folk som har gott om pengar är mer privilegierade eftersom de har haft chansen att föddas i ett miljö där allting har tagits hand om. Det finns några problem med teorin, även om man har goda intentioner bakom det – det är naturligtvis lövsvärd att jämställa folk.

  1. Ordet hänvisar mest till de som kallas blanka, cis-, heteromänniskor. Oftast killar. Det är väl de som har mesta chanserna att vara framgångsrik i livet. Men det finns några problem med det. Först och främst har dessa människor inte vält att bli de som de är. De kan inte klandras för att de har fötts på bra stället i världen. Faktumet att du har ont om pengar och möjligheter kan inte direkt vara på grund av dem. Varje människa har lika rätt att leva och man kan inte klandras för att ta sina möjligheter, även om de på någon vis har haft tur att ha mer pengar och källor att använda.
  2. Inte varje blanka människa har tur. Mycket av dem lider av sjukdom, har andra problem eller tillhör andra marginaliserade grupper. Till exempel – jag är transtjej. Jag är blank och kan inte klaga om pengar, men jag är direkt marginaliserad för att jag är transtjej. Får jag nu klaga om privilegium eller inte? Är det en tävling mellan de som har mer eller mindre privilegium? Hur ska vi tävla det? Neutraliseras mitt privilegium därför att jag är trans, eller berör det mer på jag är nederländsk? Det är klart att en afrikansk transtjej i Uganda har ingen tur i livet, men det är inte folk som vi ska klandra – det är diskriminerande kulturen som vi ska förändra.
  3. I rika länder är det på starkt sätt mer och mer folk som vet att de har tur och beter sig sådant att de ska inte kränka någon annan. Jag ser mer rasism, diskriminering och nedsättning i Kina än jag har sett det i Nederländerna eller Sverige. Om du inte vet vad jag menar ska du åka dit och försöka att bo där i ses månader, och precis för att du är svensk ska du gå igenom det jag har gått igenom. Latent rasism är mer märkbar där än i Nederländerna, även om det klart finns här. Det är inte Sverige som förbjuder homoäktenskap. Det är Uganda och Oman. Och det är folk där som påstår dessa meningar, inte svenskar eller tyskar.
  4. I stort sätt är det även inte viktigt vem vi är. Där man föddes är en faktum på passet, inte något vi kan diskutera om på arbetsstället. Det är viktigt vad vi kan, och förstås vad vi kan lära oss, men det förutsätter inte att det ändras om vi nu vore kineser eller fransmän. Eller tjej eller kille. Jag fick arbetsstället på postföretaget här i Nederländerna och jag berättade att jag är transtjej och ska ha åtminstone unisexkläder – och då sade de att de inte ens behöver veta att jag är trans. Det gäller inte dem. Vad är viktigt är att jag kan åka runt och ge folk sina brev. Om jag är transtjej betyder inte ett dugg.
  5. Privilegium kan lätt användas som grund för att du inte behöver arbeta för dina framgång. Du är rik och tjänar mycket, det är därför att du är privilegierad och måste ha medkänsla med mig. Nej, nej, nej. Vill du ha något så måste du arbeta på det och även i så fall har du nog ingen rätt att folk ge dig vad du vill. Jag har arbetat för att resa och att lära mig svenska – det är inte någon som har gett det till mig gratis. Det har jag pluggat mycket och jag förtjänar det eftersom jag har gjort det själv. Vill du visa upp för någon att de har fel? Klandra inte dem, men bevisa att de har fel genom att arbeta hårt och ge dem ett sant bevis att du har rätt. Gör de ändå fel så får du åka till domstolen och anklaga dem. Det är sådant rättssystemet fungerar, åtminstone i Sverige och Nederländerna. Är du i Uganda då har du otur och får vi nog komma upp med någon plan för att inrikta rättssystemet och lagen sådant att marginaliserade grupper kommer att skyddas från hot och nedsättning.

Ja, det finns folk som är sjuk och har otur och behöver vår hjälp, inte i minsta fall transfolk och andra grupper. Men att ta ansvarighet för våra liv måste vi göra själv. Jag är transtjej och jag kommer att resa till ställen där det finns diskriminering, hot, och andra problem riktat mot mig. Men jag kommer att åka dit ändå därför att jag kan bevisa att de har fel. Jag har privilegium att vara bosatt i världen och jag kommer att använda den.

Om joannavanschaik

Science communication graduate. Music, poetry, literature, travel, science and language collide in this blog.
Det här inlägget postades i svenska och har märkts med etiketterna , , , , , . Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Privilege, och varför jag har problem med detta ord

  1. eleniaturner skriver:

    Jag håller inte med för det mesta. Vi är helt enig på att man borde inte klandra en för var de födds. Men det kan vara viktigt att påpeka privilegium i de situationerna där den som är priviligierad inser det inte. Du säger det själv: [quote]I rika länder är det på starkt sätt mer och mer folk som vet att de har tur och beter sig sådant att de ska inte kränka någon annan.[/quote] Det är viktigt att påpeka för en som födds med tur att det finns andra som har inte haft så många chanser t.ex en rik Oxford utbildade politiker som tror att personen som började jobbar när de var sexton år gammal och har levt på gransen hela livet har bara inte ansträngt sig tillräckligt mycket.

    Jag tror inte också att privilegium kan räknas. Det finns säkert de som vill räkna privilegium så, och jag tror att du försöker understyrka det, men det känns också som om du tror att privilegium är absolut. Det är det inte. Som svart flicka tillhör jag två historiskt marginilerasde grupper, men jag födds i storbrittanien och jag har en universitets utbildning. Jag har mycket mer tur än många andra i andra delar av världen samt många vita cishet män som födds i exakt samma plats som jag. Jag har haft tur i att min familj hade råd att stöda mig medan jag pluggade och det erkänner jag. Att påpeka andras privilegium är inte något som jag brukar göra. Jag vill aldrig klandra någon för det dem ha ingen kontroll över. Men privilegium är ingenting man kan bara rensa bort och att ignorera det lösa inte problemen att privilegium orsaker. Jag tror att det enda sätt att ändra på diskriminerande kulturer är att få alla att först erkänna deras privilegium.

    Gilla

    • joannavanschaik skriver:

      Det är viktigt att påpeka för en som födds med tur att det finns andra som har inte haft så många chanser t.ex en rik Oxford utbildade politiker som tror att personen som började jobbar när de var sexton år gammal och har levt på gransen hela livet har bara inte ansträngt sig tillräckligt mycket.

      Jag tror nog att folk som är såpass bra utbildade skulle själv veta att inte alla har samma möjligheterna i livet. Om de är såpass myopiska människor att de inte ser det – skit i det.

      Det är inte snack om att folk skulle anstränga sig mer. Det är mer att växa upp med idén att du inte är helt värdelös och kan göra det du vill. Kanske kommer du inte att vinna ett miljon euro i året men det kommer jag inte heller. Det är bara att folk kan nu påpeka att de ”är marginaliserade, då får de hjälp”.

      Det är bara att mentaliteten som ”du har privilegium och jag inte” styrker principen därmed vi delar upp vårt samhälle i grupper. Vi behåller idén att folk är marginaliserade om vi påpekar privilegium hela tiden. Vi måste demarginalisera dem och visa upp för dem att de är exakt samma genom aktioner – att påpeka att några cishet har privilegium och andra inte delar upp diskussionen igen. Jag har problem med det. Jag är transtjej och kanske får jag inte samma möjligheter men jag ska ta dem ändå. Om folk, cishet eller inte, nu gillar det eller inte.

      Ord är bara nedsättande på grund av faktumet att vi upplever dem som nedsättande. Och jag tror det är mest ovetande folk som gör fel när det gäller diskriminering – rasistiska idioter finns i alla fall, men jag vill inte ha kontakt med dumbommar.

      Det är också därför jag tror att det är helt dumt att folk vill se bilder när vi söker jobb. I Nederländerna får man inte göra det mer, men man måste skicka namnet och då finns det några företag som väljer att anställa vita istället för marockaner. Jag tror ansökningar måste vara anonymt, eftersom arbetsgivarna kan bara titta på cv-en och inte har en aning om det är Muhammad eller Janne bakom det. Det är inte viktigt, precis likadant som kön inte spelar någon roll.

      Gilla

Kommentera

