Kloka människor

En klok unge man sade en gång till mig, när jag visade upp min stolthet över att ha fått en svensk bok gratis när jag var på besök på Gotland, och berättade för honom att det var ”Hundraåringen som klev ut genom fönstret och försvann”: ”Men den är hemsk!” Jag tänkte en stund i kinesiska-skolans receptionsrummet, där vi satt och snackade lite om allt, och svarade: ”Kanske det, men den var ju gratis”.

Faktiskt var det den enda boken jag hade kvar från Skandinavienresan i fjol – alla andra böcker hade jag redan läst igenom, med undantag för den svenska läroboken om kinesiska språket som jag också tagit med, och dessa romaner vilade någonstans på en bokhylla i Nederländerna. Jag hade inte än fått läsa den – jag hade ingen aning vad den handlade om, det var ju som sagt gratis och om man inte får betala för en bok, kan man väl ta med den – kanske det hittas ju en fri stund någonsin där en sådan bok kan bli av värde.

Det finns två fel med den här historien, som jag upptäckte senare – 1) den kloka snubben finns tyvärr inte mer bland oss, och 2) han hade fel i allt som gällde själva boken. Den är bara hemsk om man tillfogar ett annat ord – jag föredrar rolig i så fall. Den är hemskt rolig. Faktiskt är den den bästa boken jag har läst i under löpande året – jag tvivlar inte på det. En riktig bra bok, som sagt, och en som jag kan varmt rekommendera alla.

Det har nog mest att göra med humor, en känsla som en författare måste fatta, för om han inte har det, så skulle ingen nog vilja läsa sitt pappersarbete. Jonas Johansson är humors världsmästare – han har en sinnessjukt förmåga att hitta rätta meningen att sluta paragrafer och kapitel med, och sen är det varken tråkigt eller mörkt – humor ska användas på lättaste sättet som finns, för att folk kan tas med i huvudpersonens värld och tanke.

Och så är huvudpersonen också en väldig trevlig kille – Allan Karlsson verkar förstås naiv men det är också i sitt fördel – han har en slags klokhet av enkla slag som verkar få folk att trivas bra med varandra. Hans avsky av allting som gäller politik och religion (och sen faktumet att han träffat en stor del av världens mest mäktiga ledare) gör honom lätt att identifiera sig med, och så vill folk inte att han strypas eller dödas (och det händer förstås inte – halva berättelsen berör ju på faktumet att han är hundra år gammal och därmed överlever alla sina äventyr).

Det lätta sättet på vilket författaren skapar personligheten av kända presidenter som Mao Tse Tung, Stalin, Truman och Churchill och Karlssons roll som inspiratör av nästan alla världens största händelser och naiviteten varmed han fyller upp sitt roll som rådgivare, assistent och sprängtekniker till olika slags politiska tyranner är väldigt komisk och lustig, och får läsaren att vilja skaffa sig mer medan hen läser vidare.

Och rollerna av sina hantlangare, knarkbossar, kommissariens och polisernas roll, och sättet på vilket skurkarna avlider är så himla bra utspelade att jag vill definitivt få mer material av herr Jonasson. Tack så mycket, du har gjort min vecka en hel del bättre.

Vad gäller kloka människan – det är synd att han inte mer är här för att finnas ut att jag tycker han gjorde misstag när han avrådde mig från att läsa boken, men kanske finns det någon ställe vi kan ta upp diskussionen återigen. Eller kanske inte så – det är vad jag mest påstår. Men om det finns skulle vi diskutera kloka människor och filosofi igen, ta det lugnt med en klunk öl i en krog i Peking någonstans. Det skulle vara trevligt. Lika trevligt som själva boken.

Om joannavanschaik

Science communication graduate. Music, poetry, literature, travel, science and language collide in this blog.
Det här inlägget postades i svenska och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

