Kinesiske templer

På mandag fikk jeg dra til noe kjente steder i Peking, deriblant Lama-templet (også kalt Yonghegong), og tromme- og klokketårnene i Beijing (Gulou og Zhonglou). Gulou er vel kjent for trommene sine:trommer!

Hver time kan man se en trommeforestilling av kinesiske slagmennesker som slår virkelig hardt på trommene:Slå! Slå!

 

Jeg tror jeg sto kanskje fem eller ti meter fra trommene – det gjorde vondt i hodet, så hardt slo de. Det var virkelig imponerende. De som slo var veltrente og hadde godt rytme – det var liksom en symfoni. De hadde med samme uniform også (virkelig enhetlig følelse, som er vanlig i Kina), med unntak for lederen, hvilke bær et rødt kostyme, ikke et hvit.

Yonghegong, som jag besøkte føre trommetårnet, var fullt av folk som kom for å be til Buddha – ettersom jeg er ikke religiøs i det hele tatt (vil man vite hvorfor, må man se på mine andre innlegg på russisk som forklarer forholdet mitt til religion og guder – man kan vel si at den helt mangler).  Jeg vet ikke heller hva det nå er folk må gjøre når de går til gudstjeneste – det virker som de bøyer seg hele tiden for å bevege Buddha til at vurdere dem til å være verdig av hans gunst. Som jeg ser det har det kun bidratt til at religionen har ble stenrik med årene – alt er fullt av gyllene statuer og andre rikdommer. Dessuten må man betale 40 kuai for å gå inn, så har templet sikkert tjent seg rikt på andre inntekter. Det lukter av røkelse og andre rituelle saker, man kan vel si at den stinker.

Klokketårnet gir en en bra utsikt over Peking, og man får heller fokusere på det:

IMG_20150302_145108

Dessuten er klokken selv virkelig gigantisk:

IMG_20150302_144937

Jeg har gjort mer i løpe av uken men det finnes ikke noe foto som forteller det, så dere må vente på nye bilder fra Chengde. Jeg kommer til å flytte dit imorgen – jeg håper at dere vil lese om eventyrene mine der også.

 

 

Om joannavanschaik

Science communication graduate. Music, poetry, literature, travel, science and language collide in this blog.
Det här inlägget postades i norsk bokmål och har märkts med etiketterna , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

