Den himmelske freds plass

Det er en stor glede at løpe omkring Kinas hovedstad i februar. Det finnes ei mennesker på gaten, og særlig nå det blir kinesisk nytt år, så har alle gått hjem til sine familier og byer. Staden får en ledig atmosfære, som om alle har raskt husket at dere må gjøre arbeide utom huset. Folk som tjener turister eller som seljer ulike slags værer kanskje har stått på plass – men en hel del butikk er stengte også.

Så gikk jeg igår til Tiananmen (bare til plassen, jeg vil bevare palasset for en annen dag), og det sag slik ut:

ikke så mange mennesker

den himmelske freds plass

vi er alle døde

Monumentet for folkets helten

Ingen mennesker som helst! Var er dere alle? Har dere alle gått hjem? Jeg hørte ingen turister, det var helt tyst, som det fantes bare luft og jeg selv. Jeg kunde ta en tur uten at få snakke med noen og det var helt kjekt. Det var ikke kalt heller: 10 grad. Men som jeg allerede sagt – folk har åket hjem. Det blir Chunjie (Vår-festivalen) imorgen og det må fires hjemme.

Alt var stengt. Alle museer, bygninger, allting. Så det var ikke mye at se på heller. Men det går bra for meg å løpe omkring. Jeg liker det. Det er ingen feil på det. Det ble en veldig rolig dag, og det gleder meg.

(Jeg fikk nok åke tunnelbanen for å besøke noe templer, men dere var stengte også. Kanskje skal jeg gå ur lite tidligere i morgenen…)

Om joannavanschaik

Science communication graduate. Music, poetry, literature, travel, science and language collide in this blog.
Det här inlägget postades i norsk bokmål och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

