Vinferie og ekstrem kunst

Som folk kanskje vet, haller jeg på med musikk ved siden om. Det jeg har sterke følelser før er mest ekstreme kunstformen som, til eksempel finnes i det ekstreme metalmiljøet. Det er ikke eksklusivt metal, det kan være allting, men det er vel det vi skal konsentrere oss på just nu. Det har tilknytninger til norsk min – musikk er vel en av de grunder jeg begynte med å lære meg skandinaviske språk. Jeg er ikke noen proff (når vi snakker musikk), det er rent amatørisme, men det er slik att jeg trenger å høre ekstreme saker noe ganger på uken.

Jeg likte egentlig ikke så mye norsk svartmetall fra begynnelsen, men det ble under siste måneden nettopp det jeg merke som var interessant før meg som musikant. Det har kanskje noe å gjøre med at jeg vokste opp i et veldig trygg miljø i Nederland, akkurat som i Norge eller Sverige. Det her slags musikk var mest kjent før satanisme i Norge og før sitt ekstreme mate på hvilket det påvirket norsk media ved begynnelsen av 90-talet. Jeg støtte på en gruppe som heter Satyricon, som har spelt med nasjonale operaen i Oslo og seljer en hel del skiver i utlandet. På denne maten å det er Norges største kultureksport. Tja. Hva skal man si om det?

Når jeg sier trygghet mener jeg at det er slik at vi, i Norge (eller Vest-Europa i allmennhet), har et veldig bra, trygg oppvokst der vi ikke kan skades av ulike problem. Vi har aldri hatt problem med krig eller hungersnød eller fattigdom. Det er en lite rolig miljø der folk vill kanskje opprøre sig mot tryggheten. Det er klart at det meste metallfolk kommer fra relativt rike lander der man vokste opp i småby der det ikke fans noe å gjøre. Men til slut ble de populært og…

…så er jeg forvirret om var att norske svartmetallgruppe er ofte med på NRK. Å se Satyr på Lydverket som om det er noe helt vanlig er lite rart, og jeg bor i Nederland hvor det er ikke uvanlig å se metall på tv – men da er det genren som er lite mer tilgjengelig før folk – med prinsesser og symfonier osv. Det er nok mer galen at han er med i Dama til. Men vad jeg merket er å han virke være en hel vanlig fyr. Og da han tilbud Live Nelvik på vinferie i Italia var også overraskede før meg. Han driver med vin så ble det en hel del opplevelser en sånn vanlig jente ikke forventet seg. Og det er vel det jeg interesserer meg før – hva er det som hender når ekstreme kunstformer trenger i seg i daglig liv? Hva forventet Live seg egentlig?

Å traske rundt på vinferie er mye interessant naturligvis, men man kan skjønne at Live i begynnelsen ikke føler seg helt bra til mod, det virke som hun er kjempenervøs. Selv om hun forventede en hel del mer problem (til eksempel en mørk, dyster hus, eller svartfargede mur), så ble det veldig mer lystret enn hun tenkte sig. Hun trodde kanskje att Satyr skulle bli strikt eller før omstendelig – det var han med resonnementer, men i stort sett er han trygg og kjekk. Det høres ut som en ren motsetning –  hvordan kan en, som driver med rett mørkt musikk og nær-sataniske bilder også drive med vin og helt vanlige saker – hun trodde vel at de meste i svartmetallmiljøet beter seg sånn, men Satyr påstod at det er mulig å ”ha to tanker i hodet samtidigt”.

Og hva jeg tok fra det er at det er mulig at kunstner kan sjokkere og samtidig framføre mer utviklede stil. Hva Satyricon og deres venner haller på med er bare en mindre tilgjengelig form av hva KISS og Venom gjorde i 70/80-talet (og, syns jeg, en bedre versjon – jo ekstremer desto bedre!) Og hvorfor det ikke skulle kombineres med mer moderne eller sofistikerte hobbyer forstår jeg ikke. Men da forstår jeg ikke nødvendigvis mye av livet generelt sett. Det er vel mulig å ha to, tre, kanskje fem tanker i hodet samtidigt og drive med dem når inspirasjonen finns. Det er kun hva man til slut gjør med det som gjelder.

Om joannavanschaik

Science communication graduate. Music, poetry, literature, travel, science and language collide in this blog.
Det här inlägget postades i norsk bokmål och har märkts med etiketterna , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

