Roemenië

Een gedicht over het land van Eminescu, gekruide gehaktballetjes, Dracula, en weeshuizen.

Roemenië

De priester van de pinkstergemeente
Vertelt mij zijn vuige, vieze verhaal.
Hoe drijf je door deze dagen heen,
Als gast in een goddeloos heelal?

Hij trapt graag op het gaspedaal,
Sneeuw en regen tegen de ruit.
Een gedachte maakt zich meester
Van mijn hoofd, ik ben zijn buit.

Wie heeft er hoop op een stap verder,
Tussen de honden en hengsten zoal?
Wie ben jij, wat betekent je woord,
Als wij allang het antwoord weten?

Ik zag een grijns op een jong gezicht,
Zijn God hielp hem over een drempel.
Maar hij moet een berg beklimmen,
Aan hem kleeft het eenzame stempel.

De man kent dit kind nauwelijks,
Twee goden, twee gedachten, en toch,
Ook al geven zij elkaar wellicht gelijk,
Geheel fout ziet de ander het alsnog.

Hij heeft geen hoop zonder eigen huis,
Zelfs een kerk kan daar niet tegenop.
En ook al drink je een dag minder wijn,
Zonder familie kom je er niet bovenop.

Ik ben niet thuis, ik ben onder anderen,
Weder onder gelijken noch bekenden.
En toch ben ik tevreden gestemd
Over het verraad dat ik verkende.

Ik kan vragen aan de chauffeur
Of hij misschien minder snel rijdt,
Maar die heuvel en de helaasheid
Verlaten zo snel zijn binnenstrijd.

Hij heeft niets wat een ander wil,
Behalve een plastic papieren leeuw,
En de Pinkstergod slaakt stilletjes
Wederom een verveelde geeuw.

Wie heeft hier nu eigenlijk iets?
Had ik het dan toch altijd mis?
Moet ik nu maar toegeven dan,
Dat ik me verschrikkelijk vergis?

De helaasheid der Roemenen,
Ging mij grondig aan het hart.
Melancholie overmeesterde mij,
Mijn geest zweeft in tweeën apart.

Om joannavanschaik

Science communication graduate. Music, poetry, literature, travel, science and language collide in this blog.
Det här inlägget postades i Nederlands och har märkts med etiketterna , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

